bokharab-logo
(۰۴۱)۳۳۱۲۱۹۶۰ مشاوره تلفنی
۸ صبح - ۴ بعد از ظهر شنبه - پنجشنبه
مابین نصف راه و خطیب، نبش کوی سعدی، ساختمان بیر آذربایجان شرقی - تبریز

لزوم استفاده از دی‌اریتور در تاسیسات موتورخانه

دسته : دیگ بخار زمان مطالعه: 5 دقیقه

دی‌اریتور یا هوازدا دستگاهی است که با انجام دو فرآیند مهم آب تغذیه مناسب در اختیار دیگ بخار قرار می‌دهد. 

اولین وظیفه این تجهیز، حذف گازهای محلول در آب (به ویژه اکسیژن و دی اکسید کربن) می‌باشد. وجود گازهای محلول در آب باعث خوردگی و اکسیداسیون لوله‌ها و شبکه بویلر می‌گردد. دی ‌اریتور با مکانیزمی که در درون آن طراحی شده است با توجه به مسئله کاهش حلالیت‌پذیری گازها با افزایش دما، آب ورودی را با نازل‌های مخصوص با بخار درگیر می‌نماید و در نتیجه آب پس از این مرحله با جدا شدن گازهای محلول، به محصولی مناسب‌تر جهت تغذیه دیگ بخار تبدیل می‌گردد. در راستای انتقال این گازهای جدا شده به خارج از فضای دی‌اریتور، تعبیه مسیر ونت (تخلیه) باید به درستی طراحی و اجرا گردد.

دومین وظیفه اساسی دی‌اریتور، پیش‌گرم‌ کردن آب ورودی بویلر می‌باشد. اساساً هنگامی که بویلر در دما و فشار بالا در حال کار می‌باشد و نیاز به تزریق آب از منبع تغذیه دارد، درصورتی که آب ورودی با اختلاف دمای زیادی وارد بویلر شود، شوک و تنش حرارتی خطرناکی به بویلر وارد می‌گردد. از این رو، دی اریتور با بالا بردن دمای آب ورودی این تنش را به حداقل می‌رساند. این امر همچنین باعث بهبود فرآیند بخاررسانی به خط مصرف نیز می‌گردد و مصرف سوخت مشعل را کاهش می‌دهد.

بدیهی است که دی‌اریتور نیز مانند تمام تجهیزات موتورخانه جهت حفظ کارایی و عملکرد استاندارد خود نیازمند بازدید و سرویس دوره‌ای می‌باشد. تعبیه فیلتر قبل از ورود آب به دی‌اریتور، تست و بررسی دوره‌ای کنترل‌کننده‌های سطح آب، تست و بررسی عملکرد سنسور دما و ... مواردی است که باید جهت بهره‌برداری اصولی از این تجهیز همواره تحت نظر داشت. 

به این نکته نیز باید توجه داشت که دی‌اریتور به تنهایی قادر به حذف تمامی گازهای محلول نمی‌باشد و باید در کنار بهره‌گیری از این تجهیز، از مواد شیمیایی با کیفیت جهت حذف گازهای محلول نیز استفاده شود تا خطر خوردگی به کمترین میزان خود برسد.